IT Junkie

Monday, June 15, 2009

Hasil kerja tangan Naufal.

Belum sempat habis taip ABC, dia dah lari sebab Thomas dah start. I'll tell him the alphabet and he'll do the typing.



Main Purble Pairs. Banyak la jugak yang berjaya dia flipped. Lepas tu dia dah xkoser asik salah dia cakap "ok, mama buat pulak", boley? Owh, dia panggil game ni 'buang sayur', apekah?


Inilah budaknya. Klau main Purble Place yang buat cake ni, dia berjaya buat all 5 without single mistake. Bravo! Tapi yang ni dia terlebih kreatif. Dah boring, dia pi memandai buat KEK 3 TINGKAT pulak.


Dia panggil computer/lappy as 'ABC', errkk.

Antara benda lain yang dia boleh buat:
1. Dia tau on laptop sendiri, tunggu sampai habis boot.

2. Dia bukak game sendiri. Tekan key 'windows' tu than tekan game tu yang dah memang ada kat favourite.

3. Dia suka tengok koleksi gambar dalam lappy ni. Dia tau mana foldernya. His favourite is, folder with the name 'ZOO' sebab dia suka tengok gambar2 dia masa tengok binatang2 kat zoo.

4. Kalau dah boring tengok pictures, main game, tulis (type) ABC and 123, dia bukak Mozilla and tekan Y, O, U then tekan arrow bawah after that [ENTER]. Tu maknanya dia nak tengok youtube. Klau nak tengok UPIN IPIN, dia akan taip sendiri kat search box tu. Selain tu dia akan panggil mama dia.

5. Dia tau kegunaan SPACE, ENTER, SPACE.

6. Dia mahir gunakan mouse, both external ngan yg kat lappy nih.

The think is, aku tak pernah kesah dia nak godeh lappy ni. Pada aku, harta boleh di cari. Aku suka dia main sambil belajar sebab bila dia khayal dengan lappy nih, boleh lah aku buat kerja lain :P.

Tapi, bila bebudak lain datang biasanya aku tak bagi diorang cuit. Pada yang memang tau pakai, i don't mind. Pada bebudak yang aku tau diorang tidak didedahkan dengan benda2 ni, aku tak bagi chance. Aku percaya Naufal but not other kids. What to do.

Next time, I'll blog about Naufal and handphone ;). Tapi tu tak tau la bila.

Ok bebeh, Chiow ;).

0 remarks: