There was an error in this gadget

Hipokrit

Tuesday, October 12, 2010

Hari ni aku nak berceramah pasal isu hipokrit. Antara benda yg paling aku menyampah dalam dunia ni.

Kita jadi orang ni biarle orang nampak diri sebenar kita. Kalau tak pun, ko baik tapi orang ingat ko jahat takpe. Hakikatnya ALLAH tau. Tapi,.... aku memang tak boleh angkat la stok-stok manusia sok suci nih. Depan orang pijak semut pun tak mati rupanya kaki tangan dalam perut. I bet korang tak faham. Ada aku kisah ko faham ke tak?

Maksud aku macam ni. Ko jahat biar ko terang-terang jahat aku bley terima. Maksud aku, aku TAU la ko tu jahat kan.

Spesis yang aku maksudkan ni pulak. Cara ko cakap kemain ko lah yang paling baik di antara yang terbaik. Ko lah orang yang selalu menjadi mangsa dek kerana tahap kebaikan melampau ko tu sampai konon-konon ko teraniaya. Mangsa keadaan la kononnya ni kan.

Perilaku tu pulak. Bila orang ramai tetiba ko lah manusia terajin abad ini walau hakikatnya ko cuma sentuh sana sikit, sini sikit, buat kecoh skit kononnya ko beri komitmen sepenuh perasaan jiwa raga jantung peparu limpa pankreas bagai.

Pastu agak-agak ko xleh beri komitmen yang pada hakikatnya ko tu memang pemalas, ko buat-buat lah ko tak sihat manjang. Sakit perut lah, sakit kepala lah pendek kata semua ko sakit.

Kalau bab muka tu pulak, 24/7 memang muka kesian. Maklumle, mangsa keadaan la konon kan? Konon diri tu baik tahap dewa dewi sampai 'takpelah orang buat aku, aku redha' pastu citer sebenarnya A ko sampaikan B, faktanya 1+1=2, ko buat jd 1+1=11. Sumpah orang macam ni aku rasa nak bagi kejutan elektrik!

Stok-stok manusia macam ni kalau bagi aku memang aku kaki kan. Serious! Ko takde perasaan ke apa? Kalau orang yang ko kata tu orang jauh takpe. Ni orang yang ko patut sayang ko buat macam tu. Kerana kesuci-murni-an yang konon-konon ko tu, orang percaya cakap ko bulat2 dan salahkan orang lain jugak bulat-bulat walhal hakikatnya ko lah punca pada semua benda.

Tolong ok. Kalau jadi manusia tu, faham-faham lah yang ko PASTI melakukan kesalahan. Ko ingat ko maksum ke? Tolong! Bila dah salah tu, reti-reti la muhasabah diri. Bukan soh ko mengaku depan orang lain tapi ko ambik iktibar, ko analisa balik kat mana silap ko. Bukannya ko pi cari kambing hitam untuk ko letakkan beban salah ko. Spesis apa manusia macam tu? Ko bawak lah diri ko kemana-mana tapi kalau perangai macam tu memang payah la orang nak terima.

Masalahnya salah ko terang benderang. Tak payah kambing hitam ko bukak citer pun orang boleh nampak. Lagi bley tak ngaku? Spesis macam ni orang meluat ok! Da terang2 mata orang nampak tangan ko yang membuat pastu tetiba ko cakap 'eh taklah, saya tolong pegangkan pisau rambo ni ngan rodokkan perut dia sampai mati tp saya tak bunuh dia, *kambing hitam* tu yang bunuh', bley? Tak ke sengal cara ko nak lepaskan diri macam tu?

Dah, tak payah spekulasi. Aku cakap ni untuk aku gak sendiri ambik iktibar. Tapi tolonglah, klau diri anda spesis ni, tolong jauhi aku sebelum aku kaki kan!




p/s: Komen dari manusia yang tak tau hujung pangkal amat tak di alu-alukan. Mood aku tak baik, so kalau ko cuba nak jadi Anon pastu nak komen konon ko macam sok suci yang sebenarnya diri ko sebijik macam apa yang aku tulis ko atas, ko boleh berambus dari hidup aku. Shooooohhhhhhhhhhhhhhh!!!!!


13 remarks:

n.i. said...

beb, sorilah off topic... bagi emel address u.. nak invite hehehe i xleh bukak fb la... huhuhu

NadiahKhair said...

fuh!

kesah ko ni ade sikit kene mengena ngn aku skrg.

kelas ape ko ckp. aku tabik spring!

my pink diary said...

sokong...kena gak cmtu skang..huh..rasa nk cili jer mulot budak2 stok baek nih..huh..

isz_3707 said...

n.i:
haha it's ok babe. noriszan17@yahoo.com

Nad:
really? aku pun baru terkena la ni tu yg nak meluahkan amarah kat sini. lebih baik la kan dr aku pi lepaskan amarah kat tuan punya badan. mau putus silaturahim selamanya, ahli neraka la jawabnya

isz_3707 said...

pink diary (nama betul apa ni? hee):
itulah, klau cili org sesuka hati ke tetiba je kaki kan orang tu xsalah, dah lama aku buat haha

cc said...

pesal sy baca entry nih lepas habis bc mcm tcungap2? ikut termarah sekali? hahahaha

totally agree psl biarlah org nmpk kita nih jahat drpd bpura2 baik. sy dh selalu kena. tp thats ok asalkan tak hipokrit.

psl cite kak nad tu sy tau apa benda..muehehehe :p

isz_3707 said...

cikc:
aku lg suka org jahat dr stok sok suci ni, xbley blah ok.

aku RASA aku pun tak tp xtau la klau salah haha

sis said...

haha baik pya statement rs mcm nk copy pi tampal kat muka org yg syok suci itew.

isz_3707 said...

sis:
sila-sila haha

sz | m.s.s said...

kesian sungguh la kat orang tu...
spesis nak tarik perhatian la tu...
tak cukup kasih sayang ke hapa? adoiii... macam2 ... klu kat FB blh "remove" je dr frenlist..hahahaa

madam keji kesuma said...

sudah lama aku tara baca blog kengkawan..skali klik sini..terus tercongap2 haku....bole semput nak mengejarnyer nyah...
..sabar babe....sabar.....
*aku pandai nasihat jek..kalu kena kat haku pon..aku sentap gaks..ngeeee :p*

knv said...

astagfirullahalazimmmmmmmm! apa ko tulis ni bedahhh? tak sesuai akak yang suci ni baca tawwwwwww! :P

i.s.z.a.n said...

suzi:
pd aku org ni spesis molot jamban ngeeeee

madam kej:
mana ko pi lama ko mhilang?

knv:
suc la sangat ko tu kak :P. dori la lupa nak warning sesiap hee